Label - | |
Format - | Lp Ltd |
Released - | 2021 |
Style - | Songwriter |
Country - | Norway |
Bugge hjalp meg i 2000 med å lage en plate med Oslo-sanger, og da jeg skulle øve inn en Lillebjørn-sang fra denne plata i 2020, kom jeg på at det var tyve år siden. Jeg tror vi snakket om det den gangen i 2000 at vi skulle gjøre noe mer, i hvert fall så tenkte jeg stadig vekk på det senere.
Å vente tyve år til er ikke lurt, så i 2020 på våren skrev jeg derfor sms til Bugge: ”Skal vi lage en ny plate?” ”Gjerne det”, svarte han tilbake. “Hva med Grieg?”, spurte jeg. ”Ja, hvorfor ikke”, svarte Bugge. Eller noe sånt.
Det med Grieg kom bare plutselig til meg helt spontant, men tanken har vært der en eller annen gang før dette.
Kanskje fordi jeg fant på loftet mormormors, altså oldemor Ingeborg Stang-Lund (som visstnok var en ganske god pianist), sine fine skinninnbundne komplette samlinger av Grieg sine sanger fra 1907. Utgitt rett etter komponistens bortgang samme år. Jeg hadde stått med disse bindene i hånden en gang og fått en slags stormannsgalskapstanke innenfor mitt virke som tolker av andres sanger. Hva med å synge Grieg? Jeg husker at Ragnhild Hamnøy jeg hadde i sang var temmelig oppgitt over den slappe bruken av bukmuskulaturen min da jeg, 17 år og sjenert, skulle synge for full operahals ut i øverommet på musikklinja på Foss “Jeg elsker deg” fem krampaktige (bokstavelig talt) ganger. Så den sangen kjente jeg til, ellers ikke stort. Av de norske, har jeg fra før rota borti blant andre Alf Prøysen, Lillebjørn Nilsen, Ole Paus, Erik Bye og dessuten et knippe utvalg fra Mads Bergs gamle skolesangbok. Fra sistnevnte bok la jeg merke til at det var artig å bli kjent med tekstene. Ibsens ”Vi vandrer med freidig mot”, Bjørnsons ”Løft ditt hode”, Welhavens ”En villand svømmer stille” – mange storartete tekster som jeg først la merke til når jeg gjorde sangene til mine. Som allsangs-materiale hadde de gått meg hus forbi.
Jeg tror jeg en gang har tenkt noe lignende, nemlig at Grieg sine tonsettinger sikkert også var basert på tekster han satte pris på. Og ganske riktig, som i Mads Bergs sangbok, er det en ganske imponerende samling av skribenter som står bak. Utenom Ibsen og Bjørnson, har jeg på denne plata sunget tekster av Arne Garborg, Aasmund Olavsson Vinje, Vilhelm Krag og H.C. Andersen. Men å glemme de mer ukjente er dårlig gjort, Andreas Munch og ikke minst John Paulsen bidrar. Grieg er jo komponist, når du hører sangene sunget slik de skal synges med ordentlige skolerte sangere, så er alt som skjer fra pianisten selvsagt komponert note for note. Og det er ganske friske og fantastiske akkordrekker og motrytmiske figurer.
Både jeg og Bugge tenkte i oppstarten at det er kanskje slik det må være at vi må ha med nettopp note for note, men for at jeg skulle klare å øve på dette hjemme og finne andre tonearter, så måtte jeg sette meg ned og bruke gitaren som et slags komp, og da forenklet jeg selvsagt musikken til Grieg. Når jeg tok med gitaren til Bugges Room, og viste ham hvordan jeg gjorde det, så mente Bugge at dette egentlig var det beste for ham, at jeg bare fortsatte å ha det anslaget. Dette kunne han hjelpe til å bygge ut videre og lettere høre en retning å ta det mot. Så sånn ble det. Noen ganger nogenlunde høflig, andre ganger direkte uhøflig, men alltid kjærlig.
Etter hvert kontaktet vi Ellen Andrea Wang, som kom og spilte bass med oss så fint. Jentene i No.4 synger nydelig med på den ganske sjeldent fremførte ”Udfarten” (hadde ikke funnet frem til den uten oldemor Ingeborg sine bøker). Og så var det litt gøy at Mary Erskine kunne bidra både med sang og cello på til sammen 7 sanger. Hun er en talentfull engelsk låtskriver med fine sanger og tekster som hun utfører personlig og vakkert. Me for Queen heter hennes en-kvinnes-prosjekt. Opplevede henne på en bitteliten klubb på en høstferie i Edinburgh for noen år siden. Fikk et innfall og fant hennes epost og spurte.
”I love Grieg”, svarte hun. I går (1. Mars 2021) hadde vi flaks og fikk selveste Stian Carstensen til å legge gripende nydelig steelgitar på “Jeg elsker dig”.
Jeg må også nevne at jeg har tuklet litt med tekstene. Jeg har oversatt de gamle fantastiske nynorske tekstene til Vinje og Garborg til bokmål. Fikk litt hjelp fra noteboken til mormormor, der de faktisk også sto på den tids riksmål. Jeg skulle gjerne sunget dem slik de er, men det låt rart og litt komisk med meg, og det var ikke meningen. Så jeg tenkte, tekstene om Våren og Rondane er jo så gripende, jeg vil ikke at de skal bli komiske, enten det er frivillig eller ufrivillig.
Jeg måtte derfor ta meg noen friheter.
Også på de andre sangene har jeg tuklet litt. Et lite, men interessant eksempel er ”To Brune Øjne” av H.C. Andersen. Både denne og "Jeg Elsker dig" er to korte dikt han skrev etter å ha møtt en studiekamerats unge henrivende søster. Unge Hans Christian ble voldsomt betatt, men hun var allerede forlovet, han beskriver at i hennes to brune øyne ”flammet snillet og barnets fred”. Jeg måtte forske litt på dette og fant ut at ”snillet” i 1830-årene ikke nødvendigvis har med snillhet å gjøre. Det kunne mer bety en form for snarrådighet eller kløktig dyktighet. Jeg fikk svar fra språkrådet om at begrepet snille har hatt en reise fra rask - dyktig til klok – god. Så istedenfor snillet, valgte jeg ordet klokskap. På ”Jeg elsker dig” derimot synger jeg ”største” kjærlighet, istedenfor ”første” kjærlighet, men det er bare fordi jeg sang feil, kanskje jeg syntes det passet bedre til meg. Andre steder har jeg også endret litt, der det har vært litt for gammelmodige og dansknorske vendinger. Når man synger slik som jeg gjør, så må jeg kunne forstå hva jeg synger. Men det gjelder vel for de fleste, det er vel ingen som bare er opptatt av kraften bak forskjellige vokaler og konsonanter.
Til slutt må jeg si at det er utrolig fint og spesielt å synge og spille sanger som er laget så lenge før alt jeg har av sjangere i min platesamling ble oppfunnet. Gamle musikalske følelser funker fremdeles. Heia Grieg!
Tracklist
01. To brune øjne
02. Våren
03. En fuglevise
04. Jeg elsker dig
05. Borte
06. Men en primula veris
07. Det første møde
08. Hun er så hvid
09. På skogstien
10. Udfarten
11. Turisten
12. Møde
13. Der skreg en fugl
14. Ved Rondane