Vamp - Brev LP

  • 249 kr

Vinyl

Bestiilingsvare ca 7 dager

Share
Article Number: 1265
Label /Label nr   - 
Format   -Vinyl lp
Utgitt/Repress   -2019
Land   -Norway
Sjanger   -,Folkemusikk,Viser


Vamps nye album har tittelen «Brev». I fjor vinter begynte Øyvind Staveland å skrive ny musikk. Ofte er det ord og tekstlinjer som inspirerer ham, og han pakker alltid med seg lesestoff når han drar på turné. En dag han satt og leste et av Kolbein Falkeids dikt, slo det ham at det var nesten som å lese et brev fra dikterhøvdingen. Dermed var frøet til albumet sådd. Tre av sangtekstene er dikt fra Falkeids hånd, tre er levert av andre tekstforfattere, og tre er skrevet av Vamp-medlemmer. Den endelige mottakeren er selvsagt publikum. Men på veien dit har disse musikalske brevene blitt sendt mellom forfattere, sangere og musikere flere ganger.

For ikke bare er musikken skrevet på reisefot; albumet også til dels innspilt på veien. Med bærbart opptaksutstyr begynte Øyvind Staveland å spille inn musikalske skisser på hotellrommet under fjorårets turné. Bandet likte energien og uttrykket i opptakene. «Vi ville lage et album som kunne spilles inn overalt. På reise, men også hjemme», sier produsent Odin Staveland. Musikerne har sendt låtene til hverandre som musikalske kjedebrev, utvekslet ideer og lagt på instrumenter. Musikken er innspilt med lave skuldre, og skapergleden i sentrum. Det merkes på uttrykket, som er på én gang både intimt og rått.

Åpningslåten «Rosa» har en melodi som griper lytteren fra første linje. I det hele tatt er albumet spekket med sterke melodilinjer, sunget, men også instrumentalt. «Rosa» inneholder en av de flotteste fløytesoloene Øyvind Staveland har levert på plate, og en nydelig akustisk gitar spilt av det nye Vamp-medlemmet Stian Tønnesen. Lyrikeren Helge Torvund har skrevet en vakker, svakt vemodig tekst om et sommerminne, og Odin Staveland synger så du får klump i halsen.

I rosehagen såg eg deg.
Eg såg du rødma.
Den blåa stundå nynne ennå
mildt og bølge imot meg.

«Natt» var den første låten som ble ferdig, og den som pekte ut kursen for hele albumet. Teksten er av Kolbein Falkeid. Øyvind Staveland forteller: «Dette er et av favorittdiktene mine. Jeg har prøvd å tonesette det før, men det løsnet ikke før jeg fant igjen et lite tema jeg lagde i Havanna for mange år siden.» Temaet – som blir plystret – og den gyngende gitaren setter stemningen. Teksten er et mesterlig oppskissert øyeblikksbilde av en fuktig kveld på byen.

Det e natt
og lyktastolpane e meiningslaust planta.
Skyggen min sjangle.
Men det går fint. Gatå
har forståelsesfulle fortauskantar.

I et brev kan du både dele gleder og lufte frustrasjoner. «Byen ved havet» er et oppgjør med småbymentaliteten, ført i pennen av Kolbein Falkeid. Jan Toft synger med strøken balanse mellom inderlighet og distanse. At han er en av landets ypperste tekstformidlere som vokalist, vet vi, men på dette albumet utgjør også gitarspillet hans en viktig del av lydbildet, iblant raspende og rufsete, iblant følsomt dvelende.

«Hjerta mitt», med tekst og melodi av Øyvind Staveland, er en kjærlighetssang til landet vårt, inspirert av en flytur i gnistrende klarvær. Låten peker seg ut som albumets lyseste spor, og er et viktig ytterpunkt på et album som utfolder seg i spennet mellom mørke/tyngde på den ene siden og lys/oppdrift på den andre.

«Meg itte deg» er en flott duett mellom Jan Toft og Ida Maria. Teksten er av Vamps bassist Kjetil Dalland, som også har forfattet den herlig uvørne «Visitt». Sistnevnte låt svinger som et uvær, og kan nesten minne om en søramerikansk vals. Flere av sangene bringer tankene hen på musikk fra middelhavslandene og Sør-Amerika. Øyvind Staveland sier han har lyttet mye til portugisisk fado de siste årene. Vamps hjemby Haugesund er også en gammel sjøfartsby. De fleste hadde sjøfolk i slekta, og Lisboa og Buenos Aires var ikke fremmede navn.

Tittelsporet er med sine drøye seks minutter albumets lengste låt, og på mange måter et «hovedbrev». Øyvind Staveland utfordret Helge Torvund til å skrive en tekst om alt det som er i ferd med å forsvinne fra oss. Torvunds poetiske betraktninger om et miljø og en verden i forandring gjør inntrykk. Dette er et tankevekkende brev. Odin Staveland synger hudløst, men befriende usentimentalt.

Du ser verden gli bort i ei skumring,
som ein fjellrev så liste seg vekk.
Du hørre ei bia som summe mot lyng,
og sangen fra barndommens bekk.

På hele albumet viser bandet klok tilbakeholdenhet; musikerne spiller kun når de har noe på hjertet. Produksjonen gir melodiene og tekstene den plassen de fortjener. Det låter akustisk og organisk; nært, varmt og rått. Produsent Odin Staveland og de andre i bandet vet at ferdigstillingen av et kunstverk består like mye i å trekke fra som å legge til. «Den fremmede» er et godt eksempel på det. Låten er tidligere utgitt med fullt band, men her skåret ned til trioformat. Trommer, bass og Øyvind Staveland i storform på vokal er helt riktig. Undringen i teksten formidles perfekt.

På nertur
grubla eg på han så hadde gått der.
Kim va han? Kor e han nå?
Eg vett han va meg, men likavel ein aen
med tankar som fragmenter av gamle samtalar,
bitar av tid og liv.

Teksten til avslutningssporet «Byen ved veiens ende» er levert av journalisten Eskil Engdal. Arbeidet hans har ført ham over hele verden, og her har han skrevet et reisebrev fra en favela i havnebyen Valparaiso i Chile. Stemningen er fortettet. Jan Toft synger blues, mens knokkelpiano og orgelbrus fargelegger landskapet. Den vakre melodien i refrenget oppleves som et regnskyll over en skitten by.

Tusen tømmermenn
flyte rundt i drømmane mine

Tjueseks år er gått siden Vamp vant norske musikkhjerter med debutalbumet «Godmorgen, søster». På imponerende vis har bandet vist evne til stadig å fornye seg. Og kanskje ennå viktigere: De har beholdt den kreative hungeren som er alfa og omega for en kunstner. Øyvind Staveland og kollegene hans i Vamp er tonekunstnere med noe på hjertet. Med «Brev» har de laget et album som speiler oss mennesker i hele vårt spenn. Elskende. Lengtende. Ventende. Sjanglende. Drømmende. Dette er et album som kan lyttes til igjen og igjen, og reflekteres over. Da vil det gi lytteren tifold tilbake.

Produsert av Odin Staveland
Innspilt på reisefot, hjemme, i Studio 3 i Haugesund og i ABC Studio i Etne
Mikset av Kjetil Ulland ved ABC Studio, Etne
Mastret av Björn Engelmann ved Cutting Room, Stockholm
Cover av Ole-Jørn Borum

Besetning:
Øyvind Staveland: vokal, plystring, fele, bratsj, fløyte, gitar, perkusjon, kor
Jan Toft: vokal, gitar, kor
Odin Staveland: vokal, trommer, perkusjon, piano, rhodes, synthesizer, vocoder, mellotron, vibrafon, kor
Kjetil Dalland: bass
Lars Eirik Støle: prophet
Stian Tønnesen: mandolin, banjo, tenorbanjo, gitar

Andre medvirkende:
Ida Maria (vokal på «Meg itte deg»)
Bjørn Berge (akustisk gitar på «Byen ved havet»)
Jarle Strømsvold (el-gitar på «Visitt»)

Tracks:

Rosa
Natt
Byen ved havet
Hjerta mitt
Meg Itte deg
Brev
Visitt
Den fremmede
Byen ved veiens ende